Positive og differentierede kundeoplevelser er en afgørende konkurrenceparameter
Nationalt Indeks for Kundeorientering
Positive og differentierede kundeoplevelser har udviklet sig fra at være nice-to-have til at være en afgørende konkurrenceparameter i mange industrier. De virksomheder, der lykkes, høster gevinster i form af øget kundefastholdelse, øget salg til kunderne, øget kundetilgang samtidig med at omkostninger reduceres – alt sammen kommercielle gevinster som står højt på ønskelisten i mange strategiplaner, men som kan være vanskelige at realisere. Hertil kommer, at medarbejdere, der oplever, at de kan løse kundernes behov og udfordringer, også er mere tilfredse medarbejdere. Og mere tilfredse medarbejdere bliver længere i virksomheden – hvilket er mere og mere vigtigt i en situation, hvor det bliver stadigt sværere at finde kvalificerede medarbejdere.
I et samarbejde mellem Customer Agency, Copenhagen Business School og Dansk Industri er der blevet gennemført et indledende forskningsprojekt, hvor der på tværs af 5 danske business to business virksomheder er gennemført analyser af, hvordan man internt i organisationerne arbejder med kundeorientering sammenholdt med, hvordan kunderne rent faktisk oplever det at være kunde.
Se uddannelser med kundeorienteret fokus