Strategi og Forretningsudvikling 2020
Vi er vidne til den største drivkraft for forandring i nyere tid
Af lektor Marcus Møller Larsen og lektor Søren Henning Jensen, CBS
Coronavirussen har skabt en ny virkelighed for alle virksomheder. Ingen så det komme, men alle er berørt i større eller mindre omfang af den nye situation. Det gælder også strategi og forretningsudvikling. Det er ikke længere tilstrækkeligt at gå tilbage til det gamle eller justere en smule, hvor man lige kan se at det er oplagt. I en tid hvor begrebet ”disruption” bliver brugt og misbrugt, er vi vidne til den største drivkraft for forandring i nyere tid. I takt med, at økonomien har været delvist lukket ned og truet eksistensgrundlaget for mange virksomheder har forbrugere skiftet handlingsmønster og er blevet mere digitale og givet voldsom vækst til onlinehandel. Samtidigt er de gamle forsyningskæder udfordret, hvor der er brug for nye kompetencer.
Det står klart, at den hverdag, vi vender tilbage til, ikke bliver helt den samme, som den vi kendte. Der bliver brug for at kunne tænke og handle på de nye og ændrede vilkår for at kunne skabe og fastholde konkurrencefordele i den nye virkelighed. Det giver anledning til at overveje, hvordan organisationer og virksomheder fremadrettet kan skærpe deres strategiske arbejde: Hvordan skal vi nu arbejde med strategi? Har vi den rigtige forretningsmodel? Hvad har vi lært af krisen? Hvad kan vi med fordel gøre mere eller mindre af, og hvad skal vi gøre anderledes? Et vigtigt element her er at arbejde aktivt og kontinuerligt med forretningsudvikling og sørge for, at der er en tydelig sammenhæng mellem strategi og forretningsudvikling. Endelig er det helt centralt at sikre, at det strategiske arbejde bliver mere fleksibelt, hurtigere og mere præcist. Dette – og meget mere relateret til strategi og forretningsudvikling kommer vi til at diskutere indgående med jer på vores sommerskolekursus Strategi og Forretningsudvikling som Drivkraft for Fornyelse.