Økonomisk Styring for Ledere
Styrk dine kompetencer i økonomisk ledelse

Træf beslutninger baseret på et økonomisk grundlag
COVID-19 pandemien gjorde det klart, at likviditetsstyring, lønsomhedsanalyser og kapacitetsstyring er afgørende elementer, når ledere skal styre virksomhedens økonomi sikkert gennem stormen. I en omskiftelig verden kommer de basale økonomistyringsværktøjer i endnu højere grad i fokus. Fremtidens ledere og bestyrelsesmedlemmer må kunne anvende disse vigtige ledelsesværktøjer aktivt med henblik på at identificere økonomiske udfordringer i tide, samt udnytte de muligheder for værdiskabelse, som konstant opstår i en omskiftelig verden,
Som leder har du behov for at kende de økonomiske konsekvenser af de tiltag, du planlægger at iværksætte, så du kan træffe beslutninger, der skaber værdi for din organisation. På kurset får du opgraderet din økonomiske værktøjskasse, således at dine forudsætninger for at træffe økonomisk funderede beslutninger forbedres.
Kurset henvender sig primært til lederen med ansvar for en afdeling eller en forretningsenhed, eller dig som har en ambition om en ledelses- og/eller bestyrelseskarriere, men som ikke har en regnskabsmæssig baggrund.
Kurset blev i 2021 evalueret til 4,2 på en skala fra 1-5, hvor 5 svarer til meget tilfredsstillende.
Er du interesseret i dette kursus, kunne følgende kurser også være relevante for dig: Coporate Finance, Investeringspsykologi og Strategisk Regnskabsforståelse.
Indhold i forløbet
Kurset giver indsigt i strategisk økonomistyring, beslutningsstøtte, planlægning og performancemåling.
Du lærer at identificere værdiskabende strategiske tiltag samt at udarbejde business cases og scenariebaserede konsekvensanalyser. De økonomiske grundprincipper omkring lønsomhedsmåling og finansiel værdiskabelse bliver sat i en strategisk ramme.
Du får træning i at anvende relevante økonomiske ledelsesværktøjer gennem virksomhedseksempler, cases og egen praksis - værktøjer som kan sættes i spil i egen virksomhed umiddelbart efter kurset.
Undervisningen leveres af særdeles kompetente undervisere, der gennemgående får feedback helt i top på såvel faglighed som på deres evner til at formidle og skabe dialog. Læringen er baseret på aktivt engagement med de øvrige deltagere.
Download kursusbeskrivelsen som pdf øverst på siden.
Det får du
Efter deltagelse på kurset er du i stand til at:
- Forstå virksomhedens forretningsgrundlag i en økonomisk sammenhæng
- Identificere mulighederne for tilpasning af virksomhedens omkostninger og kapacitetsgrundlag til aktivitetsændringer
i markedet - Identificere muligheder for optimeret ressourceforbrug
- Analysere indtjeningsforskelle på tværs af forretningsområder samt kunde- og produktsegmenter
- Anvende modeller og værktøjer til måling og styring af værdiskabelsen internt i virksomheden
- Forstå konsekvenserne af forskellige metoder til omkostningsallokering
- Udarbejde finansielle business cases og scenarieplanlægning for strategiske tiltag
- Omformulere strategiske tiltag til periodiske økonomiske handlingsplaner og budgetter
- Forstå alternativer til den traditionelle budgetmodel
Deltagerprofil
- Ledere på alle niveauer som er ansvarlige for deres afdelings finansielle præstationer, og som kan se en fordel i at skærpe deres færdigheder indenfor økonomisk styring med henblik på optimering af afdelingens/forretningens økonomi.
- Bestyrelsesmedlemmer der ønsker at styrke deres forståelse for økonomisk værdiskabelse i virksomheden, herunder hvor virksomheden tjener/taber penge, samt hvordan ledelsen præsterer ift. målsætningerne.
- Konsulenter og forretningsudviklere der ønsker at opgradere deres økonomiske værktøjskasse.
- Personer der arbejder med økonomisk planlægning og styring, men som ikke har en regnskabsmæssig uddannelsesbaggrund.
NB! Kurset er først og fremmest rettet imod organisationer med et kommercielt sigte eller offentlige institutioner, hvor omkostninger og budgetstyring er i fokus. Hovedparten af øvelser og cases på kurset vil således basere sig på kommercielle virksomheder.

God fordeling mellem undervisning og case-arbejde
- Thomas Brenøe, vicedirektør, Forsikring & Pension

Professionelt, velforberedt og relevant
- Ida Marie Ising Bager, Business Director, HTS Besafe AS

Spændende vinkler på økonomistyring
- Dennis Serwin, økonomichef, Kalaallit Airports Holding A/S

Meget veltilrettelagt
- Ole Lund, Sekretariatschef, Forenet Kredit

Rigtig positivt
- Mogens Agerbak, IT-Projektchef, Copenhagen Business School

Super kursus
- Martin Færgemann, Selvstændig

Rigtig dygtige undervisere
- Lasse Markfoged, Projektleder, Attention

Godt kursus med meget inspiration
- Jesper Schat-Holm, Partner mm., Wissenberg

En inspirerende uge
- Lene Falland, Økonomispecialist, Danmarks Nationalbank

Utrolig udbytterigt
- Mads Bayer, Økonomidirektør, Århus Vand

Rigtig god balance
- Jan Simonsen, Salgschef, Coloplast Danmark A/S
Steder
Datoer
TBA