Interessevaretagelse: Stakeholderrelationer og Lobbyisme
Kurset udbydes også i januarMålrettet og effektivt arbejde med interessevaretagelse
Gør egne interesser til almene interesser
Holdet er nu fyldt, men skriv dig endelig på ventelisten, så kontakter vi dig, hvis vi får en ledig plads. Du kan også tilmelde dig næste kursus den 22.-26. januar 2024.
Hvordan aktiverer du det rigtige netværk og påvirker beslutningsprocesser? Hvordan håndterer du rygter og mediestorme og gør medierne til dine medspillere i din strategi?
På kurset får du forskningsbaserede redskaber og modeller til at kunne arbejde målrettet og effektivt med interessevaretagelse og relatere det til konkrete problemstillinger i din egen organisation.
Tidligere kunne interessevaretagelse overlades til forhandlingsorganisationer og lobbyister. Sådan er det ikke mere. Ingen ledende medarbejder i privat eller offentlig virksomhed kan undgå at støde ind i det, der på moderne managementdansk kaldes ”stakeholderrelationer” eller ”public affairs.”
Kurset giver dig et solidt grundlag for at arbejde målrettet og effektivt med strategisk interessevaretagelse i krydsfeltet mellem den private og den offentlige sektor.
Kurset blev i august 2022 evalueret til 4,9 på en skala skala fra 1-5, hvor 5 svarer til meget tilfredsstillende.
Indhold i forløbet
Du får på kurset styrket dine praktiske færdigheder på grundlag af aktuel forskning med fokus på udvikling af ny viden, bedre udnyttelse af deltagernes egne kompetencer, og med henblik på målrettet interessevaretagelse. Kurset vil kort sagt sikre, at deltagerne:
- Tilegner sig forskningsbaserede analyseredskaber og modeller
- Skaber kvalificeret grundlag for praktisk anvendelse af ny viden og relaterer denne viden til konkrete problemstillinger i egen organisation
Deltagerne har mulighed for at få personlig sparring om interessevaretagelse med underviserne i løbet af kursusdagene.
Download kursusbeskrivelse i pdf øverst på denne side.
Det får du
Kurset styrker dine kompetencer i at:
- Aktivere netværk af interessenter (Stakeholder Relations)
- Påvirke beslutningsprocesser (Lobbyisme)
- Formidle interesser med offentlig relevans (Public Affairs)
- Håndtere rygter, enkeltsager og mediestorme (Issues Management)
- Gøre medierne til medspiller i interessevaretagelsen (Public Relations)
Du lærer at analysere og håndtere tre kritiske udfordringer i relation til udvalgte interessenter:
- Hvordan sikrer jeg, at min virksomhed fastholder license to operate i en verden, hvor grænserne mellem privat og offentlig virksomhed er flydende?
- Hvordan kan jeg håndtere konkurrerende virksomheders mere eller mindre legitime forsøg på at gøre særinteresser til almene interesser?
- Hvordan kan jeg vinkle egne interesser som legitime og dermed udvide virksomhedens strategiske råderum?
Gennem deltagelse i kurset vil du kunne:
- Analysere muligheder og begrænsninger i skiftende alliancer af interessenter
- Arbejde med systematisk forståelse af strategisk brug af kommunikation
- Kvalificere samspil med medier og andre formidlere af offentlige anliggender
Deltagerprofil
Er du ledende medarbejder, eller har du interessevaretagelse som en del af din funktion i en privat erhvervsvirksomhed, en interesseorganisation, stat eller kommune, så vil dette kursus give dig et solidt grundlag til at blive bedre til at arbejde målrettet og effektivt med strategisk interessevaretagelse i krydsfeltet mellem den private og den offentlige sektor.
Et spændende, lærerigt og inspirerende kursus
- Freja Jørgensen, Sundhedsfaglig konsulent, Alkohol & Samfund
Meget kompetente oplægsholdere
- Lone Varn Johannsen, Chefkonsulent, Professionshøjskolen UCN
Stor aktualitet
- Anne Have Kjærholm, Senior Investment Manager, Copenhagen Capacity
Virkelig godt kursus
- Maria Panum Baastrup, PA for rektor og specialkonsulent, Roskilde UniversitetI
Godt og relevant kursus
- Henrik Marcher Larsen, Chefkonsulent, Dansk Industri – DI
Gode undervisere
- Trine Møller, Centerchef, Københavns Politi
Dybdegående og praktisk anvendeligt kursus
- Martin Nielsen, bestyrelsesmedlem, Reddernes Fagforening
Dygtige og engagerede undervisere
- Maj Ragner Laursen, Centerchef, Rebild Kommune
Utroligt anvendeligt kursus
- Sofie Tolstrup, Sundhedspolitisk konsulent, Danske Fysioterapeuter
Fagligt højt niveau
- Julie Paulli Budtz, Director of Brand and Communication, European Sperm Bank
God blanding af teori og praksis
- Jakob Holm, chefkonsulent, FSR - Danske Revisorer
Alt i alt en perfekt sammensætning
- Marie Raskov, Seniorkonsulent, Rigshospitalet
Meget brugbart kursus
- Christian Bækmark Schiolborg, Manager - Marine Environment, BIMCO
Høj faglighed
- Natasha Selberg, ernæringsfaglig seniorkonsulent, Hjerteforeningen
Velforberedt og velgennemført
- Deltager på Interessevaretagelse i 2020
Engagerede undervisere
- Marianne Folner, Kontorchef, Patient- og Varemærkestyrelsen
Gjorde et stort indtryk
- Jacon Holm Hansen, Kommunikationspartner - PhD, Lyngby-Taarbæk Kommune
Enormt givende kursus
- Klaus Vesløv, Afd. Chef Kommunikation og PA, Bornholms Energi & Forsyning
Super god balance mellem praksis og teori
- Josefine Boel Rasmussen, politisk konsulent, Finansforbundet
Kurset var virkelig godt og udbytterigt
- Kent Mølsted Jørgensen, Regulatory Affairs, VIKING Life-Saving Equipments A/S
Meget udbytterigt kursus
- Else Marie Thorgaard, projektleder, DGI
Yderst positiv og lærerig kompetenceudvikling
- Maj Hessel, Seniorrådgiver, Udenrigsministeriet
Steder
Datoer
2023-datoer:
14. – 18. august 2022
Mandag - fredag kl. 9.00 - ca. 16.30