Læring som anker i et foranderligt arbejdsliv
Læring som anker i et foranderligt arbejdsliv
Begrebet Livslang Læring har vundet indpas i samfundsdebatten, og Danmark har i adskillige år haft en strategi på området under titlen ‘Uddannelse og livslang opkvalificering for alle’. Siden udviklingen af strategien har samfundsudviklingen dog udelukkende aktualiseret begrebet yderligere. Argumenterne for at skrue uddannelse og arbejdsliv anderledes sammen og sikre læring gennem hele livet er også åbenlyse set ud fra vigtige parametre:
- Den teknologiske udvikling: Livslang Læring hjælper til, at medarbejdere tilpasser sig ændringer og opnår nye færdigheder, der er relevante for det moderne arbejdsmarked
- Globaliseringen: Vores konkurrencedygtighed afhænger af et arbejdsmarked med et opdateret videns- og kompetenceniveau
- Den personlige udvikling: Livslang Læring genererer større tilfredshed og sikrer nye handleveje
- Demokratiet: Livslang Læring medfører et mere oplyst og engageret samfund, som er i stand til at træffe bedre beslutninger
Men Livslang Læring kræver, at vi tænker uddannelse helt anderledes end den nuværende model, hvor en stor del af vores videnssamfund bygger på 5 års uddannelse og et efterfølgende langt arbejdsliv med en karriere, der kan strække sig over 6 årtier.