En inspireret leder/medarbejder er dobbelt så produktiv som en blot tilfreds
Af Lars Ginnerup: Inspirerede ledere og medarbejdere er dobbelt så produktive som de blot tilfredse, og derfor skal virksomhederne sigte højere end arbejdsglæde. Spørgsmålet er, hvordan man skaber idérigdom, og her kommer inspiration på den strategiske dagsorden og tegner til at overtrumfe traditionel talentdyrkelse.
Hvis inspiration er guld, så er engagement sølv og medarbejdertilfredshed bronze. Hvorfor: Forvent ikke, at de tilfredse medarbejdere vover sig ud af deres komfortzone for at gå efter guldet…
Jeg tror, at man kan sige det sådan, at tilfredshed ikke smitter, det gør til gengæld engagement og især inspiration. Her kan man mærke, at der er overskud til at give til andre.
Inspiration er en positiv følelse, der straks giver gejst, lys og lyst til at eksperimentere med nye muligheder, en helt igennem opløftende livs- og produktivkraft, og vi har brug for den som aldrig før. Hvis du læser den nye bog Dear CEO, hvor 50 af verdens førende ”overskudseksperter” giver råd til ledere af enhver virksomhed, er det forbløffende at konstatere, at den menneskelige faktor især i form af idérigdom først og sidst er på den strategiske dagsorden – trods digitalisering og kunstig intelligens. Hvorfor: Fordi stabilitet (tilfredshed) kan være en hæmsko for udvikling, og ledere/medarbejdere, der er på udkik efter nye muligheder skubber grænserne – ofte i menneskelig nærkontakt med kunder/klienter/brugere. Og de inspirerende ledere/medarbejdere fortjener i dén grad medvind og fri bane på cykelstien op ad bakke mod nye udsigter… At det er svært at fuldende en radikal, ny mission, kan du se i Coop (hvor de forandringer, som vi er så glade for, også møder massiv modstand), så lad os tage et nemmere eksempel: Kvindefodboldlandsholdet, der pludselig kan samle nationen.
Rollemodel/eksempel: Nadia Nadim. Forestil dig at være på hold med Nadia Nadim, og du kan velsagtens fornemme, hvordan det giver nye kræfter og håb om mål, hvad enten du ser hende stalke efter bolden langt nede på modstandernes banehalvdel eller ser hende score iskoldt på straffe. Den slags medarbejdere ville du elske at have flere af – ikke bare på landsholdet, men i alle teams og sammenhænge…
Og for at blive i fodboldverdenen: I Microsoft er det nu et afgørende kriterium for anerkendelse, at du har lavet en assist, dvs. hjulpet en anden til at score eller skabe succes med et eller andet. Det kalder på de bedste medmenneskelige intentioner i dig. På Center for Positive Organizations har de fundet ud af, at organisationer med god energi er kendetegnet ved, at medarbejderne ofrer sig for det fælles bedste.
Inden de sædvanligt mistænksomme ser for sig, at medarbejdernes sjæl nu også skal udpines til fordel for ren og skær profit, må vi hellere afsløre pyramiden med arbejdstageres behov:
Hvis du vil have tilfredse medarbejdere skal basisbetingelserne være opfyldt: Sikkerheden skal være i orden både fysisk (værn mod arbejdsskader) og psykisk (en ordentlig omgangstone) osv.
Hvis din virksomhed har et erklæret formål (den højere mening med de fælles anstrengelser) – en motiverende mission eller måske ligefrem et Massive Transformative Purpose, – bliver en af dine fornemste opgaver som leder at italesætte den enkeltes og teamets bidrag til værdiskabelsen. Og i tilfælde af forandringer skylder du dem en forklaring, en begrundelse.
Tilbage til medaljen af sølv. Engagement og måling af samme har i årtier været i virksomhedernes søgelys. Alligevel må vi konstatere, at andelen af engagerede medarbejdere (f.eks. ifølge Gallups årlige undersøgelser) ret konstant udgør under ⅓, og ifølge andre undersøgelser er andelen langt lavere. Og dette til trods for jævnstrøm på hele det sædvanlige HR batteri derude i de veldrevne og velmenende virksomheder. Måske er det noget andet, der skal til? Opgørelser over lederes tid viser, at de måske kun har 7 timer ugentligt til fordybelse, resten af tiden er de ophængt af eksekvering. Så måske skal det komme udefra? Måske viser det sig at være din bedste investering? Der er masser af penge derude, folk med forstand på den slags mener at vide, at total global kapital er blevet tredoblet i løbet af de sidste to årtier, og jeg forudser, at din virksomhed behøver en Chief Inspiration Officer. På deltid.
Hvis du følte dig inspireret af dette indlæg, kan jeg stærkt anbefale dig at læse denne korte artikel eller denne bog skrevet af 2 inspirerende eksperter fra Bain & Company.
Smagsprøve fra sidstnævnte (nøgleordet er micromanage): ”And no one has yet figured out how to micromanage employees into coming up with great ideas, willingly going the extra mile for a customer, collaborating selflessly with peers, or adapting quickly to a changing marketplace. Yet these are the skills most companies require in today’s world.”
Alt det her med motivation og inspiration belyses på sommerskolen Effektiv strategisk ledelse gennem positiv psykologi (nyt program afsløres i november)