Hvorfor er håndtering af "mening" afgørende for relevant HRM?
Af Frans Bévort, lektor, CBS
Når meningsskabelse er valgt som tema for Cranet Konferencen 2017, er det både fordi, der blandt konsulenter, HRM-folk og ledere er en gryende erkendelse af, at netop meningsskabelse kan være en nøgle til at åbne op for en mere effektiv håndtering af de voldsomme forandringer mange står midt i, men også fordi vi er af den overbevisning, at “Leadership is the management of meaning” (Morgan & Smircich, 1982) – at ledelse i stor udstrækning handler om netop at skabe og give mening i organisationer.
Weick (1979, 1995, 2001), som i en menneskealder har filosoferet over, hvordan vi skaber mening i organisationer, påpeger blandet andet:
- Vi skaber mening rundt om de identiteter, vi forstår som os selv – organisatorisk mening tager derfor udgangspunkt i hver enkelt medarbejders identitet.
- Vi skaber mening ved at forstå og genfortælle organisationens historie – vi opfinder på den måde nye, hvorpå organisationen – og dens historie – bliver meningsfuld for os.
- Vi skaber mening gennem fælles samspil og handling, men det er først efterfølgende, det bliver klart, hvilken mening der er skabt – meningsskabelse er et retrospektivt arbejde.
- Vi skaber mening ud fra det vi mener er rigtigt, og derfor er vi ofte med til at skabe “selvopfyldende profetier”; vi får det resultat, som vi forventede, fordi vi handler som om, det allerede var tilfældet. Heri ligger både et stærkt forandringspotentiale og en kilde til livsfarlig organisatorisk konservatisme.
Disse eksempler viser, hvor afgørende det er at tænke i mening, når vi leder og organiserer. Meningsskabelse og -ledelse er derfor også ved at blive et fast element i ledelsesudvikling og -uddannelse på alle niveauer.
Læs mere om Cranet Konferencen