Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation
Værdien af ESG bliver større af at få mål, indsatser og resultater kommunikeret godt. Historisk har ESG-folk selv løftet meget af den opgave. Det er tid til at få hjælp.
Eva Harpøth Skjoldborg
Senior ESG-rådgiver
Dette er et uddrag af artiklen 'Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation' af Eva Harpøth Skjoldborg fra csr.dk. Læs here artiklen på csr.dk her.
Kommunikationsbureauet RelationsPeople har for nyligt udgivet en rapport om, hvordan ESG-kommunikation i danske virksomheder ser ud lige nu. CSR.dk’s har talt med partner i og leder af kommunikationsbureauet, Kristian Eiberg, for at finde ud af, hvorfor han med 30 år som kommunikationsrådgiver bag sig mener, at ESG-folk skal interessere sig for kommunikation.
Interview med Kristian Eiberg
Hvad kan ESG-folk få ud af at interesse sig for, hvordan kommunikationen af ESG udføres i deres virksomhed?
Lidt muntert sagt så kan man måske komme af med ansvaret for nogle opgaver, og det kan jo i sig selv motivere. Så man kan koncentrere sig om at drive udviklingen frem mod virksomhedens ESG-mål og ikke også skulle stå for kommunikationsopgaven
Vi skriver ikke om det i rapporten, men vores interviews og efterfølgende test af vores konklusioner i nogle af de deltagende virksomheder viser tydeligt, at ESG-afdelingerne i virksomhederne har meget, meget travlt i disse år. ESG er et område i rivende udvikling, især ift. compliance, så de fleste ESG-ansvarlige ville nok ikke væres så kede af at få lettet byrden lidt.
Det ser ud til, at der i mange virksomheder er en tradition for at ESG-kommunikationen følger ESG-teamet, uden nogen synderlig dybde i kommunikationsafdelingens involvering. Det kan være godt, fordi man derved sikrer ESG-fagligheden. Men ser man på det fra et strategisk kommunikationssynspunkt, så er det noget paradoksalt, at afdelingen med det formelle ansvar for virksomhedens brand og omdømme ofte ikke har et udførende ansvar på et område, der i stadig stigende grad bliver integreret i virksomhedens forretningsstrategi og brand.
I ESG-faget ville vi nok sige, at vi bare gerne vil være sikre på, at det, der kommunikeres, er rigtigt? Det er der vel ikke noget galt i?
Selvfølgelig er det ok. Men det behøver ikke betyde, at man skal gøre det selv. Det fremgår klart, at det ofte er komplekse emner, man skal kommunikere om under ESG-paraplyen, men det er også forkert at tro, at kommunikationsfolk ikke kan arbejde med komplekse emner. Det handler om mind-set og om at investere tid i at få samarbejdet til at fungere og at lære af hinanden.
Hvad kan konsekvenserne være af, at kommunikationsafdelingen ikke rigtig ejer ESG-kommunikationen?
Det kan i værste fald betyde, at virksomheden ikke får udløst potentialet i sin ESG-indsats. Vi ved fra en PwC-undersøgelse, at forbedret omdømme er det, de fleste CEOs i danske virksomheder forventer at få ud af arbejdet med ESG. Men hvis kommunikationen af indsatsen ikke er tænkt ind i virksomhedens løbende kommunikationsaktiviteter, så bliver det svært at indløse den gevinst.
En anden konsekvens kan være, at virksomheden får sværere ved at nå sine ESG-mål. Arbejdet hen mod målene skal jo udføres af virksomhedens medarbejdere, og hvis ledelsen – på alle niveauer – ikke taler om ESG, hvorfor skulle medarbejderne så prioritere det i deres daglige arbejde?— Kristian Eiberg, Managing Director, Partner, RelationsPeople A/S
Det handler om et øget fokus på intern kommunikation af ESG – som netop fremstår som underprioriteret i vores undersøgelse.
Medarbejdere prioriterer det, ledelsen taler om
Hvordan ser god intern kommunikation af ESG ud?
Vi ved, hvordan den ikke ser ud. Det er ikke sporadiske artikler på intranettet og kampagneuger med grøn mad i kantinen.
Vi ved også, hvordan effektiv intern kommunikation generelt ser ud. Det handler om at arbejde struktureret og integreret med leder kommunikation og intern kommunikation. Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtig systematik, tydelighed og vedholdenhed er. Hvis topledelsen taler om noget, synes medarbejderne det er vigtigt. Og det modsatte gør sig også gældende.
Når vi ser flere og flere virksomheder med ESG-mål i deres forretningsstrategier, så må vi jo antage, at de mål er vigtige for virksomhedens fremtid. Effektiv intern ESG-kommunikation handler derfor om at holde den interne samtale i gang på alle organisatoriske niveauer og gøre den levende og nærværende for den enkelte. Det skal ESG-folk hjælpe de kommunikationsansvarlige med at få til at ske. Fordi det vil være deres faglige mål, som bliver fremmet på den måde.
Læs resten af artiklen her.
Podcast
Vil du vide mere om ESG-kommunkation?
Lyt til podcasten 'Kommunikér om ESG' af RelationsPeople her.
Relaterede kurser
- Se program
Strategisk ESG-kommunikation
SommerskoleManagement & LeadershipNyhed3 dage·18.8.2025DKK 18.000,00Bliv klar til at lede fra krydsfeltet mellem ESG og kommunikation.
Se kursus og download kursusinformation - Se program
Sustainable Finance and ESG Integration
SommerskoleStrategy & Business Development5 dage·11.8.2025DKK 29.000,00This course endeavors to dissect the intricate challenges surrounding Environmental, Social, and Governance (ESG) metrics, financial reporting and organizations’ strategic considerations relating to sustainability.
Se kursus og download kursusinformation - Se program
Bæredygtighed, Strategi og Forretningsudvikling
SommerskoleStrategy & Business Development5 dage·11.8.2025DKK 29.000,00Kurset giver teoretisk og praktisk indsigt i bæredygtighedens muligheder og udfordringer med afsæt i aktuelle brændpunkter, problemstillinger og cases. Det giver inspiration og konkrete værktøjer til at få social og miljømæssig ansvarlighed til at spille sammen med strategi- og forretningsudvikling i virksomheder og organisationer.
Se kursus og download kursusinformation